4 kroki do stabilności. Jak budować zaufanie Klientów w Świecie VUCA.

Chcesz by Twoja firma współpracowała ze stałymi i lojalnymi Klientami?

Zdobądź ich zaufanie. 

Jak to zrobić?

Budowanie zaufania wśród Klientów to jedna z najważniejszych rzeczy w dzisiejszym biznesie. 

I mimo, ze wszyscy o tym doskonale wiedzą, to nie zawsze robią na tyle dużo, żeby to zaufanie zdobyć.

Ludzie nie zaczną ufać Tobie, tylko dlatego, że jesteś. 

Na zaufanie Klientów musisz zasłużyć.

Musisz udowodnić, że Twoja firma jest godna zaufania. 

Jak?

Oto 4 kroki.

  1. Zaufanie się zdobywa, a nie daje. 

Z reguły nie zaczynasz ufać ludziom od początku znajomosci, więc dlaczego masz zaufać firmom!?!

Nasze pierwsze przekonanie jest takie, że nowo poznana firma, która sama nawiązuje z nami kontakt, coś od nas będzie chcieć. I zapala nam się czerwona lampka. I przechodzimy w stan obronny.

Jedynym sposobem budowania zaufania wsród Klientów jest robienie rzeczy w określony sposób. 

Jaki?

Musisz zbudować strategię, z przemyślanymi działaniami, w których podstawa to konsekwentne budowanie wiarygodności.

2. Niech Twoja firma będzie autentyczna. 

Mamy tak, że jesteśmy w stanie kupować od firm, którym do końca nie ufamy. 

Jednak gdy zakup staje się priorytetem lub usługa/produkt są naprawdę ważne dla nas, wtedy sięgamy po sprawdzone i zaufane marki.

Autentyczność buduje zaufanie, a jednym ze sposobów pokazania tej autentyczności jest np. umowa.

Ważne, żeby umowa gwarantowała sukces obu stronom, a jej przebieg nie powodował dyskomfortu lub frustracji u Klienta. 

3. Przejrzystość. 

Pokazywanie Klientowi w jaki sposób pracujesz na jego sukces jest świetnym narzędziem do budowania zaufania. 

Jednak prawdziwym „game changerem” jest transparentność w chwilach Twojej słabości. 

Ukrywanie przed Klientem złych wiadomości, to zapalnik z opóźnionym zapłonem.

Jeśli Klient sam odkryje, że dzieje się źle, to masz gwarancję, że Twoje zaufanie właśnie legło w gruzach. I zaczęło się odliczanie końca waszej współpracy.

Dlatego jeśli popełnisz błąd, to od razu powiedz to Klientowi. 

Ważne aby w chwili przekazywania złych informacji pokazać mu jednocześnie plan naprawczy, i bardzo szybko naprawić to co się zepsuło. 

Stephen Covey wprowadził do biznesu ideę „emocjonalnego konta bankowego”. Chodzi o to, ze jeśli masz dobre opinie wśród Klientów, i ich zaufanie konsekwentnie budowałeś latami, to nawet duża wpadka nie spowoduje, że odejdą oni od Ciebie. 

4. Spójność.

Budowanie zaufania to budowanie odpowiednich oczekiwań, i jednocześnie spełnianie ich względem Klientów. 

Wchodząc np. do McDonalda, czy korzystając z usług sieci hotelowych, oczekujesz takiej samej jakości usług, bez względu na to czy jest to McDonalds w Nowym Jorku, czy we Wrocławiu.

Posługujemy się skrótami myślowymi, bo tak nam jest łatwiej i wygodniej. I w ten sposób najczęściej podejmujemy decyzje. A zaufanie pomaga napędzać te skróty, czyli decyzje. 

Jeśli konsekwentnie spełniasz oczekiwania Klientów, to w ten sposób budujesz ich zaufanie względem Twojej firmy. 

I to nie muszą być wielkie idee. Pamiętaj, ze kropla drąży skałę.

Regularny kontakt, dotrzymywanie terminów, empatia. Te mikro momenty są jednym z budulców zaufania, mimo, że są one na pierwszy rzut oka mało istotne. 

Na koniec.

Pamiętaj, że Klienci nie zaufają Tobie tylko dlatego, że jesteś. 

Na zaufanie musisz zasłużyć, a przede wszystkim udowodnić Klientom, ze Twoja firma jest godna tego zaufania.  

Jeśli Twoje działania będą autentyczne i przejrzyste, będziesz robić to o czym mówisz, i będziesz to robić konsekwentnie, to z łatwością zdobędziesz zaufanie wśród Klientów. 

Relacje oparte na zaufaniu do podstawa rozwoju Twojej organizacji i pewność współpracy z Klientami w dzisiejszym Świecie VUCA.

Powodzenia.