Dlaczego jutrzejsi Klienci nie będą robić zakupów w dzisiejszych sklepach.

Jaki będzie Klient jutra? Samowystarczalny.

 

  • Jego ubrania są połączone z internetem.
  • Zakupy robi bez wychodzenia z domu.
  • Dostawy odbiera, bez względu w jakiej części Świata akurat się znajduje. 
  • Nigdy nie spóźnia się na spotkania. 
  • Nie czeka w kolejce.
  • Otrzymuje spersonalizowane produkty

 

Żyje w dwóch światach. Tym realnym i w VR.

Klient jutra pragnie mobilności, elastyczności i wyjątkowości. 

Cena jest dla niego mniej istotna. Liczy się doświadczanie. 

Jesteśmy waśnie w momencie wielkich zmian konsumenckich. 

Między tym, czego chce Klient przyszłości, a to co może mu dać dzisiejszy, klasyczny biznes, rośnie wielka przepaść. 

Analiza głównych trendów technologicznych i socjologicznych pokazuje fundamentalne zmiany w sposobie, w jaki konsumenci robią zakupy i wchodzą w interakcje z markami. 

Aby robić biznesy z Klientem przyszłości sprzedawcy muszą się zmienić. Muszą sprostać jego potrzebom. 

 

DZISIAJ TO JUŻ PRZESZŁOŚĆ.

W 2005 roku Amazon uruchomił bezpłatną, dwudniową dostawę. 

W 2014 roku uruchomił bezpłatną dwugodzinną dostawę.

Trudno jest uzyskać szybszy wynik niż „teraz”. Więc gdy „natychmiastowość” stanie się standardem (a już to się zaczyna dziać), firmy będą musiały zacząć konkurować przewidywaniem potrzeb Klientów.

Jak to zrobią?

Odpowiednio wykorzystując dane z połączonych urządzeń, inteligentni asystenci cyfrowi (np. Alexa), będą w stanie dostarczać produkty, zanim Klient zda sobie sprawę z takiej potrzeby. 

Wyobraź sobie, że Twój zegarek, na podstawie zebranych danych, wykrywa zbliżającą się chorobę, i na tej podstawie zamawia dla ciebie odpowiednie lekarstwa.

Abstrakcja?

Już teraz w Chinach, inteligentni asystenci, posiadając zgromadzone dane zakupowe, są w stanie obliczyć kiedy skończy Ci się np. szampon do włosów, i zamówić go za Ciebie. 

Przyszłość biznesu to projektanci Customer Experience i Busienss Experience, którzy są w stanie przekonać Klientów, że powyższe działania to oszczędność czasu i pieniędzy, a nie przerażająca ingerencja w nasze życie. 

 

PERSONALIZACJA I RYNEK MASZYN.

Mimo, że obecni Klienci stają się coraz bardziej nieufni, pozostawiając na każdym kroku swoje dane, to coraz chętniej przekazują je, bo widzą wielkie korzyści. (Istny paradoks).

Na markach spoczywa odpowiedzialność za ochronę tych danych, oraz obowiązek dostarczania kolejnych korzyści dla Klienów. 

To oznacza tworzenie idealnie dopasowanych produktów i usług, oraz wyjątkowych, osobistych doświadczeń. 

Klient przyszłości nie będzie już musiał dostosowywać wszystkich swoich zakupów. To dzięki inteligentnemu asystentowi oraz spersonalizowanym filtrom, działając w przestrzeni loT (internet rzeczy), asystent będzie robił zakupy w imieniu Klienta. 

Juz w tej chwili Netflix posiada zespół ludzi zajmujących się nową dziedziną marketingu. Reed Hastling, dyrektor generalny Netflixa zażartował, że za 20-30 lat to AI będzie dostarczać Klientom Netflixa treści. 

 

NOWE WYZWANIA.

Dzisiaj doświadczenia w kontakcie z markami są ważne jak nigdy wcześniej. 

W erze zakupów online oraz wszechogarniającej nas automatyzacji marki muszą zadać sobie ważne pytanie. 

Jak zapewnić Klientom wyjątkowe doświadczenia zakupowe, tak aby Klienci nadal chcieli kupować w fizycznych przestrzeniach handlowych !?!

Zastanawiając się nad odpowiedzią warto zwrócić uwagę na eobuwie.pl i ich salony sprzedaży w galeriach handlowych. 

Na markach również spoczywa odpowiedzialność za tworzenie społeczności, do których będą należeć i utożsamiać się Klienci. 

Nasz Klient przyszłości staje się coraz bardziej mobilny, a jego oczekiwania względem mobilności sprzedawców również rosną. 

To oznacza, że sprzedawcy muszą zastanowić się nad nowymi strategiami, tak aby przepływ odbywał się tylko jednym kanałem kanałem klienta. 

Przykładem może być WeChat. 

Jest to największy kanał mediów społecznościowych, który jest używany do wszystkiego. Zakupy online, płatności w supermarketach, zamawianie taksówki, informacje turystyczne. Jednej kanał – wiele interakcji. 

 

PRZYSZŁOŚĆ ZAPOWIADA WIELKIE ZMIANY.

Jednym z największych wyzwań dla obecnych sprzedawców jest dotrzymanie kroku jesli chodzi i oczekiwania Klienów w zakresie natychmiastowości, personalizacji, i innowacyjnych doświadczeń. 

Ale to nie wszystko, ponieważ na horyzoncie pojawiają się nowe wymagania, które wynikają ze zmian technologicznych i społecznościowych. To wszystko sprawia, że Klient przyszłości już teraz staje się wymagający. 

Ale jest sposób, żeby temu zaradzić. 

Należy nauczyć się przewidywać potrzeby klientów przyszłości. 

I nie jest to rocket science. 

 

(Tekst powstał na podstawie pogłębionej analizy opracowanej przez firmę doradczą Lippincott).