Kłamiemy od zawsze.
Robimy to z różnych powodów. Czasami robimy to świadomie, a czasami nieświadomie. Kłamstwo jest niestety częścią naszego życia.
Kłamstwo ma różne typy.
Ludzie prócz okłamywania innych, okłamują również siebie.
Nir Eyal stworzył schemat pokazujący różne kategorie kłamstw.
(źródło: https://www.nirandfar.com/types-of-liars/)
Na jednej osi są dwaj różni odbiorcy. Na drugiej osi są fakty i wartości.
Te ramy tworzą 4 rodzaje kłamców zdefiniowanych ze względu na to kogo okłamują, i na jaki temat. Tych 4 kłamców to: podstępny, urojony, obłudny, zdemoralizowany.
Schemat jest bardzo przydatny, ponieważ pokazuje dlaczego ludzie kłamią i kiedy kłamią.
Dan Arily, autor świetnej książki „Potęga irracjonalności” również zagłębił się w badaniu uczciwości, kłamstwa, i dociekaniu dlaczego ludzie kłamią.
Ariely twierdzi, że podstawową strukturą, której używamy do zrozumienia kłamstwa, jest kompromis pomiędzy ryzykiem, a korzyścią.
Krótko mówiąc, porównujemy korzyści wynikające z kłamstwa, do ryzyka, które podejmujemy kłamiąc.
OKŁAMYWANIE KLIENTÓW.
W biznesie kłamstwo to częsty proceder. Jednak według mnie, nie popłaca. Szczególnie w Customer experience.
Uważam, że Klientów nie należy okłamywać, bo jeśli kłamstwo wyjdzie na jaw, a tak się najczęściej dzieje, to Klient straci całkowicie zaufanie do firmy. A to prowadzi jednego: końca współpracy na zawsze.
Jednak patrząc po różnych doświadczeniach, z różnymi firmami, mogę śmiało stwierdzić, że kłamstwo ma się dobrze. Szczególnie jeśli chodzi o informacje i dane, które są przekazywane, a które są nie w pełni prawdziwe.
Dzieje się tak najczęściej w dwóch przypadkach:
Pierwszy: Wyolbrzymianie korzyści płynących z produktów lub usług, aby uzyskać sprzedaż.
Drugi: Ukrywanie złych informacji przed Klientami, żeby się nie denerwowali.
Najczęściej stosowanym działaniem jest ramowanie informacji.
Ramowanie to sposób, w jaki opowiadasz o swoim produkcie lub usłudze.
Na przykład:
Można powiedzieć, ze zabieg chirurgiczny ma 95% wskaźnik powodzenia.
Można również powiedzieć, że zabieg chirurgiczny ma 5% wskaźnik niepowodzenia.
Co wybierasz?
Istnieją różne usprawiedliwienia dla kłamstwa, a większość z nich jest bardzo dobra (oczywiście dla osób kłamiących).
Jednym z argumentów dla kłamstwa jest to, że działa. Ludzie, którzy kłamią zarabiają na tym pieniądze. Jest to złe, ale przynosi im duże profity. Więc to robią.
Kolejnym usprawiedliwieniem kłamstwa jest to, że dzięki niemy możemy uniknąć konfliktu lub załagodzić sytuację.
W obszarze doświadczeń Klientów jest to bardzo częsty proceder.
BĄDŹ SZCZERY WOBEC SWOICH KLIENTÓW.
Aby Twoi Klienci byli szczęśliwi i stali się lojalnymi Klientami, musisz zdobyć ich zaufanie. Aby to zrobić musisz dostosować to co robisz, do tego co mówisz.
Jeśli przez kłamstwo stracisz zaufanie Klientów, wiedz, że będzie bardzo trudno je odzyskać.
O wiele szybciej i łatwie zrujnować zaufanie u Klientów, niż je odbudować.
Dlatego nie okłamuj Klientów, bo to nie prowadzi do niczego dobrego.
Z perspektywy Klienta zaufanie ma kluczowe znaczenie, a budujesz je tym co mówisz, i tym co robisz. I obie rzeczy muszą iść w parze.
Uczciwość wobec Klientów bardzo popłaca, dlatego pokazuj produkt czy usługę takimi jake są. Co mogą, a czego nie mogą.
I jeśli zdarzy ci się sytuacja, że musisz przekazać Klientowi złą wiadomość, która być może popsuje wasze relacje, to zrób to.
Bo jeśli Klient przyłapie Ciebie na kłamstwie, to Twoja wiarygodność spadnie do zera. A to oznacza jedno. Brak zaufanie i prawdopodobny koniec współpracy.
Pamiętaj, że firmy mają uczucia, bo firmy to ludzie.
Kłamiemy od zawsze. Robimy to z różnych powodów. Czasami robimy to świadomie, a czasami nieświadomie. Kłamstwo jest niestety częścią naszego życia.
Kłamstwo ma różne typy.
Ludzie prócz okłamywania innych, okłamują również siebie.
Nir Eyal stworzył schemat pokazujący różne kategorie kłamstw.
(źródło: https://www.nirandfar.com/types-of-liars/)
Na jednej osi są dwaj różni odbiorcy. Na drugiej osi są fakty i wartości.
Te ramy tworzą 4 rodzaje kłamców zdefiniowanych ze względu na to kogo okłamują, i na jaki temat. Tych 4 kłamców to: podstępny, urojony, obłudny, zdemoralizowany.
Schemat jest bardzo przydatny, ponieważ pokazuje dlaczego ludzie kłamią i kiedy kłamią.
Dan Arily, autor świetnej książki „Potęga irracjonalności” również zagłębił się w badaniu uczciwości, kłamstwa, i dociekaniu dlaczego ludzie kłamią.
Ariely twierdzi, że podstawową strukturą, której używamy do zrozumienia kłamstwa, jest kompromis pomiędzy ryzykiem, a korzyścią.
Krótko mówiąc, porównujemy korzyści wynikające z kłamstwa, do ryzyka, które podejmujemy kłamiąc.
OKŁAMYWANIE KLIENTÓW.
W biznesie kłamstwo to częsty proceder. Jednak według mnie, nie popłaca. Szczególnie w Customer experience.
Uważam, że Klientów nie należy okłamywać, bo jeśli kłamstwo wyjdzie na jaw, a tak się najczęściej dzieje, to Klient straci całkowicie zaufanie do firmy. A to prowadzi jednego: końca współpracy na zawsze.
Jednak patrząc po różnych doświadczeniach, z różnymi firmami, mogę śmiało stwierdzić, że kłamstwo ma się dobrze. Szczególnie jeśli chodzi o informacje i dane, które są przekazywane, a które są nie w pełni prawdziwe.
Dzieje się tak najczęściej w dwóch przypadkach:
Pierwszy: Wyolbrzymianie korzyści płynących z produktów lub usług, aby uzyskać sprzedaż.
Drugi: Ukrywanie złych informacji przed Klientami, żeby się nie denerwowali.
Najczęściej stosowanym działaniem jest ramowanie informacji.
Ramowanie to sposób, w jaki opowiadasz o swoim produkcie lub usłudze.
Na przykład:
Można powiedzieć, ze zabieg chirurgiczny ma 95% wskaźnik powodzenia.
Można również powiedzieć, że zabieg chirurgiczny ma 5% wskaźnik niepowodzenia.
Co wybierasz?
Istnieją różne usprawiedliwienia dla kłamstwa, a większość z nich jest bardzo dobra (oczywiście dla osób kłamiących).
Jednym z argumentów dla kłamstwa jest to, że działa. Ludzie, którzy kłamią zarabiają na tym pieniądze. Jest to złe, ale przynosi im duże profity. Więc to robią.
Kolejnym usprawiedliwieniem kłamstwa jest to, że dzięki niemy możemy uniknąć konfliktu lub załagodzić sytuację.
W obszarze doświadczeń Klientów jest to bardzo częsty proceder.
BĄDŹ SZCZERY WOBEC SWOICH KLIENTÓW.
Aby Twoi Klienci byli szczęśliwi i stali się lojalnymi Klientami, musisz zdobyć ich zaufanie. Aby to zrobić musisz dostosować to co robisz, do tego co mówisz.
Jeśli przez kłamstwo stracisz zaufanie Klientów, wiedz, że będzie bardzo trudno je odzyskać.
O wiele szybciej i łatwie zrujnować zaufanie u Klientów, niż je odbudować.
Dlatego nie okłamuj Klientów, bo to nie prowadzi do niczego dobrego.
Z perspektywy Klienta zaufanie ma kluczowe znaczenie, a budujesz je tym co mówisz, i tym co robisz. I obie rzeczy muszą iść w parze.
Uczciwość wobec Klientów bardzo popłaca, dlatego pokazuj produkt czy usługę takimi jake są. Co mogą, a czego nie mogą.
I jeśli zdarzy ci się sytuacja, że musisz przekazać Klientowi złą wiadomość, która być może popsuje wasze relacje, to zrób to.
Bo jeśli Klient przyłapie Ciebie na kłamstwie, to Twoja wiarygodność spadnie do zera. A to oznacza jedno. Brak zaufanie i prawdopodobny koniec współpracy.
Pamiętaj, że firmy mają uczucia, bo firmy to ludzie.