Dane. Klucz do sukcesu.

Wiedza na temat preferencji Klientów jest kluczem do poprawy jakości obsługi.

I aby zapewnić pozytywne i odpowiednie doświadczenia, musisz po prostu ich zrozumieć. To pozwoli Tobie na kreowanie wyróżniającej się strategii Customer Experience. Dzięki temu będziesz w stanie m.in. budować przewagę rynkową. 

 

Większość z dużych, światowych organizacji deklaruje, że ma opracowane i wdrożone strategie budowania doświadczeń Klientów, jednak część z nich uważa, że strategie te nie działają. 

Dlaczego?

 

ZROZUMIEĆ KLIENTA.

Tylko niecałe 25% firm deklaruje, że dzięki danym potrafią zrozumieć zachowania swoich Klientów i na tej podstawie tworzyć wyjątkowe doświadczenia.

A co z resztą? 

Reszta, mimo że posiada duże ilości danych, to nie potrafi ich odpowiednio zinterpretować. 

Z badań przeprowadzonych prze firmę Forrester wynika, że sposób w jaki Klient myśli i wypowiada się o Twojej marce, to jeden z najważniejszych czynników wpływających na formę jego działania (np. zakupy, lojalność, opinie). 

 

Sposób w jaki Klient postrzega markę i emocjonalnie do niej podchodzi ma ogromny wpływ na uzyskiwane wyniki finansowe Twojej organizacji.

 

Dlatego tak ważne jest abyś zrozumiał swoich Klientów, jak myślą i działają. 

Nie jesteś w stanie tego zrobić bez odpowiednich danych. 

 

INTEGRACJA DANYCH.

Aby w pełni zrozumieć i przewidywać zachowania swoich Klientów musisz połączyć dwa typy danych. Nazwijmy je: dane A i dane B.

Dane A to informacje pochodzące z takich źródeł jak np. punkty sprzedaży, dane z CRM. Obszary te mogą dostarczyć Tobie bardzo szczegółowe informacje o tym, co robią Twoi Klienci. 

Dane B odpowiadają na pytanie dlaczego Twoi Klienci podejmują takie, a nie inne decyzje. Dane te pozyskiwane są między innymi z ankiet, czy społeczności skupionych wokół Twojej marki (opinie, fora, itp.) 

Większość organizacji o wiele łatwiej analizuje informacje pochodzące z danych typu A. 

Źródła danych B często są zaniedbywane lub ich analiza jest nieprawidłowa, co powoduje, że wiedza na temat Klienta jest niepełna lub nieprawdziwa. 

 

Tylko połączenie obu źródeł pozwoli Tobie na wartościowe działania w obszarze doświadczeń Klientów. 

 

LIDERZY STAWIAJĄ NA BUDOWANIE DOŚWIADCZENIA.

Tylko niecałe 15% firm potrafi poprawnie zintegrować dane typu A i B w taki sposób, aby w pełni zrozumieć zachowania i potrzeby swoich Klientów. To pokazuje, że zadanie nie jest łatwe. 

Dodatkowo wpływ na to mają 3 kluczowe przeszkody: 

  1. Silosy organizacyjne (zmora większości firm – wiem z doświadczenia),
  2. Słabe zarządzanie danymi lub ich brak,
  3. Słabo rozwinięta kultura dzielenia się wiedzą dot. Klienta w organizacji. 

 

Co możesz zrobić aby poznać swoich Klientów lepiej?

  1. Daj swoim pracownikom możliwości i narzędzia do gromadzenia i przetwarzania danych (najlepiej niech to będzie albo Manager albo dedykowany pracownik), 
  2. Wykorzystuj nowe metody zbierania danych,
  3. Zlikwiduj silosy organizacyjne (jest to wyzwanie),
  4. Naucz swoich Managerów myślenia analitycznego,
  5. Skup się na swoich Klientach!

 

Wdrożenie powyższych elementów to proces długi i czasami bardzo bolesny, ale niezbędny. 

Chcąc myśleć o byciu liderem lub utrzymaniu tego statusu, musisz zacząć zbierać i analizować dane, jeśli jeszcze tego nie robisz.