Jak odnieść sukces, czyli 3 najważniejsze umiejętności Zespołu CX

Elementy ekonomii behawioralnej, które powinny stanowić jedną z podstaw Customer Experience, i które wchodzą na biznesowe salony, to nie wymysł dzisiejszych czasów. To idee z lat 50-tych i 60-tych.

Więc dlaczego nadal nie są podstawą projektowania doświadczeń Klientów, mimo, że są znane od ponad 60 lat, i tak wiele się o nich obecnie mówi?

Ponieważ wdrożenie ich nie jest łatwe, a efekty nie przychodzą”tu i teraz”.

 

POWODY, KTÓRE KRYJĄ SIĘ W NASZYM ROZUMACH

Podstawą sprawnego rozwiązywania problemów jest zrozumienie przez Twoją organizacje podróży Klienta, i tego jak się czuje w różnych momentach swojego doświadczenia. 

Behawioralne mapowanie Podróży Klienta zdecydowanie pomaga w zrozumieniu Jego emocji i intencji. Dlatego podczas tworzenia takiej Mapy należy dodać elementy emocjonalne towarzyszące tej podróży. 

Pamiętaj, że Klient wchodząc do Twojego Customer Experience startuje z bagażem pewnych emocji. 

Dobrze jeśli te emocje są pozytywne. Jednak mogą być one również negatywne. 

Osoby bezpośrednio kontaktujące się z Klientami, muszą w pierwszej kolejności ocenić jak się Klient czuje. 

Następnie osoby te dokonują wyboru zgodnego z celem Twojej organizacji. A celem powinno być zbudowanie wartości dla firmy. 

 

SZKOLENIA Z ZARZĄDZANIA EMOCJAMI KLIENTÓW TO PODSTAWA.

Można byłoby napisać kilka książek, na temat strategii Customer Experience, które wyszły z biur managerów, i umarły w bardzo szybkim tempie.

Przyczyna śmierci? Brak szkoleń pracowników.

 

Zanim jednak zaczniesz szkolić, musisz poznać emocje, które „napędzają” twoich Klientów. 

Następnie musisz zaprojektować doświadczenia w taki sposób, aby móc wywoływać te emocje. 

I tu pomogą Tobie szkolenia pracowników. Tylko, że takie szkolenia nie są dla każdego. 

Część osób doskonale rozumie emocje. Dla tej grupy jest to naturalne, dlatego w instynktowny sposób zarządzają tymi emocjami u Klientów.

Szacuje się, ze tylko 20% pracowników jest na tym poziomie inteligencji emocjonalnej. 

60% osób potrzebuje szkoleń z tego zakresu.

Pozostałe 20% prawdopodobnie pracuje na niewłaściwych stanowiskach.

Ale skupmy się na tych 60%, które potrzebuje szkoleń.

 

3 UMIEJĘTNOŚCI POTRZEBNE DO ZARZĄDZANIA EMOCJAMI KLIENTÓW.

I tu dochodzimy do sedna. 3 umiejętności, które budują sukces zespołów CX.

 

1. Umiejętność zrozumienia znaczenia emocji Klientów.

Twój Zespół CX musi nauczyć się krytycznej natury emocji w Customer Experence. To jest fundament.

Bez podstawowego zrozumienia tej koncepcji kolejne dwie umiejętności nie będą w pełni wykorzystane.

 

2. Umiejętność określenia jakie emocje odczuwają Klienci.

Zespół CX musi nauczyć się określać emocje, które w danej chwili „targają” Klientami. Pomoże w tym obserwacja i słuchanie Klientów.

Jakich słów używają?

Jak wypowiadają słowa?

Jak wyglada ich mimika?

Co robią w danym momencie?

Przykład:

Twoim celem jest zbudowanie relacji z Klientem opartej na zaufaniu. Jeśli usłyszysz od Klienta: „nie jestem pewien”, „chyba nie rozumiem”, to oznacza, że jego zaufanie jest na niskim poziomie. A to tylko słowa.

Jesi połączysz słowa, wyraz twarzy i np. mowę ciała, otrzymujesz pełną odpowiedź na pytanie jakie w danej chwili emocje działają.

Abstrakcja?

Wejdź do dowolnego Apple Store, i zaobserwuj jego pracowników. Ich gesty, ruchy, postawa, a na końcu słowa. 

Ekonomia behawioralna w pełnym wydaniu. 

 

3. Umiejętność zarządzania emocjami Klientów.

Kolejnym obszarem, na którym musi się skupić Twój Zespół CX, to emocjonalne przenoszenie Klientów w inne miejsca.

Jak?

Poprzez słowa, gesty, ruchy, postawę.

I nie jest to żaden Rocket Science. To wyuczone zachowania.

Naucz pracowników jakich słów używać, np.:„Zapewniam, że…”, „gwarantuję…”, „mogę obiecać…”

I pokaż im jak wielkie znaczenie w komunikacji ma język ciała.

To działa. Idealnym przykładem jest wspomniany wyżej Apple Store.

 

SZKOLENIE PRAKTYCZNYM ZASTOSOWANIEM TEORII

Szkolenie, prócz efektów związanych z budowaniem kompetencji pracowników, niesie ze sobą inne profity. 

Jakie?

  • Twoi pracownicy zrozumieją, że Klient ma emocje, którymi się kieruje podejmując różnego rodzaju działania. 
  • Dajesz pracownikom narzędzia do radzenia sobie z frustracją Klientów i ze stresem z tym związanym.
  •  Uczysz zespół jak odnosić sukcesy w swoim obszarze działania. 

Wiedz, że większość osób chce dobrze radzić sobie z Klientami, ponieważ czerpią z tego dużą satysfakcję.

Na koniec ważna zasada. Jedna z najważniejszych.

Jedna z głównych teorii ekonomii behawioralnych mówi, że ludzie pamietają najbardziej emocjonalne uczucia, jakie mieli w trakcie doświadczania.

Nazywa się to REGUŁA KOŃCA SZCZYTU. Opisał ją Daniel Kahneman (zdobywca nagrody Nobla).

Jest to bardzo ważna teoria, która ma ogromny wpływ na budowanie doświadczeń Klientów, a przede wszystkim na budowanie ich lojalności.