Proactive Experience Recovery, czyli jak być krok przed Klientem.

Wyobraź sobie sytuację, w której całkowicie eliminujesz skargi i reklamacje w swojej firmie.

Genialne! 

Ale na tą chwilę raczej jest ciężkie do zrealizowania!?!

Jednak możesz zbliżyć się to tej idealnej sytuacji i wyeliminować większą część reklamacji

 

W jaki sposób?

Jest takie narzędzie, które nazywa się Proactive Experience Recovery.

Pierwszy raz spotkałem się z tym rozwiązaniem u Jamesa Dodkinsa, faceta który doradza w obszarze CX m.in. takim markom jak Lego, Disney, Mercedes, Nike, Microsoft.

Działanie tego narzędzia jest na pierwszy rzut oka bardzo proste. Chodzi o to, aby jak najszybciej zidentyfikować problem w doświadczeniu Klienta i zrekompensować jego „stratę”, zanim on sam złoży skargę lub reklamację. 

 

PRZYKŁAD:

Lecisz samolotem, i wiesz, że wyląduje on opóźniony. 

I zanim Ty zdążysz zrobić awanturę liniom lotniczym, otrzymujesz od nich smsa.

W smsie informują Ciebie, że wiedzą, że „nawalili”, a Twoja frustracja sięga zenitu. 

Ale bardzo przepraszają. 

A w ramach rekompensaty otrzymujesz 10% zniżki na kolejny dowolny lot dla Ciebie i osoby towarzyszącej.

Miło! Prawda?

I tak powinno działać Proactive Experience Recovery. 

 

4 KROKI DO SZCZĘŚCIA.

To co musisz zrobić, aby PXR działało sprawnie to:

 

Krok I – Identyfikacja

Musisz zidentyfikować problem. Aby to zrobić zaplanuj (zaprojektuj) idealne doświadczenie Twojego Klienta. 

Następnie na każdym etapie podróży zaznacz miejsca, w których występuje prawdopodobieństwo, że coś może pójść nie tak, jak powinno.

Taka mapa pokaże Tobie gdzie mogą się generować reklamacje.

W pierwszej kolejności popracuj nad rzeczami, które obecnie generują „problemy” (np. zbyt długi czas oczekiwania) 

 

Krok II – Monitoring

Idealnie jeśli możesz w trakcie doświadczeń Klienta reagować w czasie rzeczywistym.

Zanim jednak nastąpi jakakolwiek reakcja, warto żebyś posiadał opracowane procesy i zasady. 

Jeśli np. dostawa Twoich produktów opóźnia się, to jaki czas opóźnienia może wyprowadzić Klienta z równowagi: 1 godzina, 1 dzień, 1 tydzień? 

Ustawienie progów i utworzenie reguł działania ułatwią Tobie pracę i automatycznie uruchomi kolejne kroki. 

Dzięki temu każdy będzie wiedział co i kiedy ma robić. 

 

Krok III – Komunikacja

Najważniejsze abyś zawsze w przypadku PXR był krok przed Klientem. 

Kontaktuj się z nim i informuj pierwszy, o nieprzewidzianych „okolicznościach”, zanim on sam wykona pierwszy krok. 

Nie daj Klientowi możliwości wcześniejszego zgłoszenia skargi. Korzystaj z różnych kanałów: telefon, sms, mail, Facebook, LinkedIn, itp. 

Takie działanie diametralnie zmienia jego zachowania względem doświadczenia zakupowego. 

Idea proaktywnej komunikacji polega na tym, że to Twój kontakt jest pierwszy.

 

Krok IV – Rekompensata

Aby rekompensata nie była dla Ciebie zbyt bolesna, musisz oszacować jej wartość. 

Może to być 20% przyszłej zniżki, automatyczny zwrot 10% kwoty, darmowy posiłek lub cokolwiek innego. 

Ważne żeby było to szybkie i łatwe w realizacji dla Twojego Klienta. 

Nie zmuszaj Klientów do ubiegania się o zwrot pieniędzy ani do wysiłku związanego ze zwrotem.

 I nigdy nie wysyłaj im później ankiety do wypełnienia. Doskonale wiesz, że to nie było dobre doświadczenie dla Twojego Klienta. 

 

PODSUMOWANIE:

Weź pod uwagę, że Proactive Experience Recovery (PXR) nie będzie działać w przypadku każdego możliwego problemu lub skargi. 

PXR zadziała w przypadku wielu z nich, ale warunkiem jest posiadanie danych.  Mierz wszystko co się da zmierzyć. 

Dowiedz się co denerwuje Twoich Klientów. 

Proaktywnie szukaj awarii i natychmiast kontaktuj się z Klientami, mówiąc że wiesz, że jest problem, a Ty chcesz im to wynagrodzić. 

Twój mały gest jest w stanie zmienić bardzo dużo w sposobie, w jaki Klient czuje się w danej sytuacji, szczególnie wtedy gdy musi prosić o rekompensatę.

Pamiętaj tylko, że PXR jest przeznaczony do rzeczy, które czasami idą źle, a nie do rzeczy, które możesz naprawić w trakcie doświadczania przez Klientów.

 

I na koniec najważniejsze!

Tylko jeden na 26 Klientów powie, że jest niezadowolony ze współpracy z Tobą. Reszta będzie milczeć, a po kilku wpadkach po prostu odejdzie.

Koszt braku skargi, w przyszłości może mieć wartość Waszej kilkuletniej współpracy. 

Wartość, jaką zapewni proaktywne rozwiązywanie problemów Klienta, może być nie do oszacowania.