Rola Dyrektora ds. Doświadczeń (CXO).

Posiadanie odpowiedniej osoby na stanowisku Dyrektora ds. Doświadczeń (Chief Experience Officer), to prawdziwy skarb.

Dzięki takiej osobie, dotarcie do poziomu organizacji zorientowanej na Klienta, jest o wiele szybsze i płynniejsze. 

Dyrektor ds. Doświadczeń to dość nowa rola w organizacji. 

Pierwsze takie stanowiska pojawiły się w organizacjach około 2006 roku. Osoby będące CXO w tamtym czasie miały za zadanie rozwój wszystkich usług dla płacących Klientów. Chodziło przede wszystkim o maksymalizację zysków. 

Z biegiem czasu rola Dyrektora ds. Doświadczeń zaczęła ewoluować od Dyrektora ds. Doświadczeń z kompetencjami Dyr. Marketingowego, do osoby odpowiedzialnej za opracowywanie, uruchamianie i zarządzanie bogatym portfolio doświadczeń Klientów.

 

A jak to wygląda dzisiaj?

W dzisiejszym biznesie posiadanie w organizacji Dyrektora ds. Doświadczeń jest bardzo na czasie, ponieważ temat związany z Customer Experience jest bardzo na czasie.

W niektórych firmach, w szczególności tych technologicznych rola Dyrektora ds. Doświadczeń przypada najczęściej osobie związanej z User Exeprience. Jednak to nie wystarcza. 

Są również firmy, gdzie prezesi tytułują siebie jako CXO.

Skąd to wynika?

Przede wszystkim z niewiedzy związanej z kompetencjami i obwiązkami na tym stanowisku. 

Istnieją dwa kluczowe obszary, w których musi działać CXO.

Pierwszy: budowanie strategii doświadczeń Klientów. 

Drugi: praca operacyjna mająca na celu realizację strategii. 

Z tych dwóch obszarów wyłaniają się 4 główne role Dyrektora ds. Doświadczeń. 

 

  1. Katalizator

Dyrektor ds. Doświadczeń musi być osobą, której energia i chęć działania powodują wśród innych pracowników organizacji ekscytację. CXO musi wyzwalać energię do działania i zarażać innych pozytywną mocą, które jest jednym z kreatorów wyjątkowych doświadczeń Klientów. 

 

2. Projektant.

CXO musi umieć wykorzystywać każdy element firmy, którym dysponuje do budowanie wyjątkowych doświadczeń.

Bywa tak, że zasób takich elementów w organizacji jest „ubogi”. 

Jednak dyrektor ds. Doświadczeń, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, zmienia dynię w karetę. 

Dzięki jego działaniom wszystko to, co można wykorzystać w firmie, staje się elementem składowym oferty budującej wyjątkowe doświadczenia. 

 

3. Kompozytor.

Rolą kompozytora jest umiejętne „poukładanie”nut, aby stworzona z nich melodia porywała słuchaczy.

Takie same kompetencje musi posiadać Dyrektor ds. Doświadczeń. Musi on umieć odpowiednio dopasować do siebie wszystkie dostępne w firmie elementy. 

Efektem tego powinna być wyjątkowa strategia doświadczeń klientów. 

Ocena jego działań zawsze należy do Klientów. To oni decydują, czy pozostają na dłużej z firmą, czy zmieniają kontrahenta przy pierwszej nadarzającej się okazji. 

 

4. Mistrz.

W erze doświadcza klientów, CXO, jako mistrz, ma za zadanie walczyć o potrzeby i pragnienia klientów. 

Tworząc ofertę skierowaną do klientów, CXO musi brać pod uwagę wszystkie aspekty związane z potrzebami i wymaganiami klientów. 

Ta oferta musi budować wartości, które stają się budulcem lojalności Klientów. 

Wszystkie te role są bardzo ważne i niezbędne w pełnieniu obowiązku CXO.

Jednak sprowadzają się do jednego słowa. 

Tym słowem jest PRZEWODNIK.

Dyrektor ds. Doświadczeń to przede wszystkim przewodnik.

Jego główną rolą jest połączenie 4 ról (katalizatora, projektanta, kompozytora i mistrza), w jedną całość. 

CXO jako Przewodnik to osoba, która poszukuje nowych innowacji w zakresie doświadczeń. 

Pokazuje organizacji kierunku zmiany. 

A zmiana ta, to transformacja organizacji, mająca na celu postawienie Klienta w centrum wszystkich działań związanych z biznesem. 

Spójrz na przewodnika górskiego. Jego rolą jest pokazanie grupie celu i pomoc w dotarciu do niego. W czasie podróży przewodnik górki informuje grupę o możliwych przeszkodach. pokazuje je, oraz pomaga w pokonywaniu ich. 

Dobry przewodnik, na końcu wspólnej drogi, ma pewność, że każdy z członków grupy będzie w stanie samodzielnie przejść drogę, którą niedawno pokonywali wspólnie.

Tak samo powinno być z CXO. 

Tworzy atmosferę, napędza pozytywne emocje. 

Projektuje drogę.

Buduje ją z dostępnych materiałów. 

A następnie robi wszystko, by wspólnie ze współpracownikami przejść zaprojektowaną drogę, w taki sposób, żeby główny beneficjent, czyli, klient był szczęśliwy.

 

Dobry CXO, bez względu na to, co się po drodze wydarzy, wie, że każdy z jego współpracowników będzie w stanie dalej kontynuować projekt, kreując wyjątkowe dowiadcenia.

Różnica pomiędzy przewodnikiem górskim, a CXO polega na tym, że droga CXO nigdy się nie kończy.

Budowanie wyjątkowy doświadczeń to gra bez końca.