Zmiany w obsłudze Klientów napędzane pokoleniem Y i Z.

W tej chwili Twoim głównym Klientem prawdopodobnie są firmy z decydentami z pokolenia X.

Ale już niedługo ten trend ulegnie zmianie, ponieważ już niedługo, tj. za 3 do 5 lat pokolenie Z (obecnie w wieku od 7 do 25 lat), a przede wszystkim pokolenie Y (obecnie w wieku od 25 do 41 lat) stanie się największą grupą wiekową na świecie. 

I wiedz, że te pokolenia oczekują szybkiej, internetowej, wygodnej i bardziej proaktywnej obsługi i doświadczenia. 

 

Już teraz dla 70% organizacji optymalizacja Customer Exeprienec jest celem o umiarkowanym lub wysokim znaczeniu strategicznym na najbliższe 5 lat. 

Więcej jeśli Twoja firma zaczyna myśleć lub już planuje zmiany w tym zakresie, to świetnie. Bo jest to ostatnia chwila na przeprowadzenie transformacji.

 

I mimo, że transformacja brzmi poważnie, to widząc jakość CX lub jego brak, nie boję się użyć tego sformułowania.

Jednak mimo nadchodzących zmian, Twoja firma musi ciagle pamiętać o jednym. O aktualnych Klientach, którzy nie są aż tak wymagający jak pokolenie Y i Z.

Tylko, że widząc lepsze, chcemy tego lepszego!

 

Jaki jest sekret utrzymania polepszania zadowolenia młodszych Klientów? 

Millenialsi i Generacja Z są cyfrowi. Jeśli więc chodzi o obsługę klienta, ich oczekiwania są radykalnie różne od pokoleń Klientów, którzy w tej chwili dominują. 

  • Dostępność 24/7, 
  • Proaktywność,
  • Samoobsługa,
  • Omnichannel 

 

Tego będą wymagać nowi decydenci. 

Jednak mimo, że oba pokolenia będą mieć o wiele większe wymagania względem obsługi Klienta i Customer Experience, to ich potrzeby i pragnienia nie zawsze będą zbieżne. 

Ich różnice będą co ciekawe zależeć, m.in.od demografii. 

W związku z tym Twoim zadaniem będzie zrozumienie potrzeb i wymagań, i szybkie działanie. 

Pomoże Ci w tym m.in. sztuczna inteligencja, dane i analityka predykcyjna. 

 

Wraz ze zmianą decydentów, nastąpi również zmiana samego działania działów obsługi klienta.

I będzie to fundamentalna zmiana. 

Przede wszystkim największe znaczenie dla Twojego działu obsługi klienta będą miały metryki ilościowe. 

Według badań przeprowadzonych przez firmę PEGA metryki satysfakcji i zaangażowania klienta stracą na znaczeniu.

 

Satysfakcja i zaangażowanie klienta nadal będą funkcjonować.

Jednak Twoja firma będzie planować poprawę i ocenę satysfakcji Klienta poprzez bardziej wieloaspektowe mierniki, takie jak wartość życiowa klienta (CLV). 

A sukces zaangażowania Klientów będzie oceniać poprzez bardziej skoncentrowane na przychodach wskaźniki, takie jak cross-selling. 

Już teraz coraz więcej firm inwestując w Customer Experience jest zainteresowanych poznaniem zwrotu z inwestycji.

A dzięki nowoczesnym technologiom są one w stanie mierzyć zadowolenie swoich Klientów, a co za tym idzie zwrot z inwestycji. 

 

Co się jeszcze zmieni?

Przede wszystkim zostanie położony większy nacisk na cross-selling dla działów obsługi klienta. 

Twoja firma będzie dążyć do zmiany roli działu obsługi klienta, w kierunku sprzedaży. 

To spowoduje, że współpraca pomiędzy działem obsługi klienta, sprzedaży i marketingu będzie musiła być jeszcze silniejsza.

Moim zdaniem nieuniknione jest łączenie tych działów w jeden super-dział. O czym mówię już od dłużeszgos czasu.

Efektem powstania jednego super-działu będzie budowanie lepszych doświadczeń Klientów, które będzie napędzać sprzedaż, oraz „dosprzedaż”. 

 

Diametralnie zmieni się również interakcja Twojego działu obsługi klienta z krótkoterminowej i skoncentrowanej na rozwiązywaniu, na budowaniu długoterminowych relacji z klientami.

Pamiętaj, że każdy zadowolony i lojalny Klient to inwestycja w Twoje przyszłe przychody, jak również możliwość szybszej „dosprzedaży”. 

 

W ciągu 3 lat głównym celem Twojego działu obsługi klienta powinna być optymalizacja pod kątem Customer Lifetime Value, cross-sellingu, i konwersji. 

A Waszą wspólną przygodę z Klientami nie będziesz porównywać do wycieczki po Wiśle, ale jak Odyseję. 

 

Na koniec 3 najważniejsze KPI, które wg. Liderów Customer Experience w ciągu 3 lat nabiorą strategicznego znaczenia:

  • Customer cross-sell
  • Customer churn rate
  • Customer lifetime value

Szukasz rozwiązania swojego problemu?
Chcesz wiedzieć jak Customer Experience może zbudować przewagę rynkową Twojej firmy?